mandag 12. april 2010

EASTER & MIDT - SEMESTER BREAK


er det mandag og slutt på en helt fantastisk ferie! Her kommer en lite oppdatering fra påskeferien og mid - semester breaken, som varte tilsammen 10 dager:

BYRON BAY

Det hele begynte med at jeg ble vekket kl 08.00 på torsdag den 1. april med hjemmelaget Oreokake(NAM!), "hurra for deg" og gaver av mine 3 søte, norske samboere. Til frokost spiste jeg brød med norsk leverpostei som jeg hadde fått i posten av Nora (det var den beste bursdagsfrokosten ever!).

Deretter følgte fredag 2. april; selve avreisedagen. Grete, Randi, Ingvild, Sofie (Randis venninne fra Norge) og Irena hadde leid en stor van i 6 dager, som de skulle kjøre i oppover kysten i ferien. De hadde 3 ledige seter (til min store begeistring), så Ann - Irene og jeg slang oss med på helgeturen til Byron Bay og Bluse Festivalen. Vi kjøpte dagspass til festivalen for lørdag 3. april, for da hadde selveste JACK JOHNSON konsert. Vi dro avsted kl 09.00 på fredags morgen. Turen ned til Byron tok 2 timer. Vi booket inn på et hostell litt utenfor selve byen, men som lå rett ved stranden. Deretter dro vi på oss badetøyet og satte kursen mot den mange mil lange stranden! Mens vi lå å splte oss, så vi plutselig 3 DELEFINER ute i vannet!! De var veldig næreme og de hoppet og lekte seg i vannet sammen med surferne. Det var et vakkert syn! Etter å ha slikket sol en hel dag, spilt beach volley og spist norsk melkesjokolade (takk Nora<3), innviterte vi noen venner av oss fra Brisbane, som også var i Byron Bay denne helgen, på BBQ på hostellet vårt før vi gikk til konsertområdet.


Nydelige Byron Bay



Jentene i midterste baksete: Ann - Irene, Grete og meg
Bilen

Vi hadde hentet festivalbåndet tidligere på dagen, så nå gikk vi bare rett inn på området. Vi fikk med oss 3 konserter: Donavon, Bueno Vista Social Club ( et helt sinnsykt bra band som spilte latinrytmer fra kuba, skikkelig fengene og musikk av stor klasse), og selvfølgelig Jack Johnson. Festivalarealet var veldig stort med 4 scener. Stemningen var helt enormt bra og vi sto ganske langt foran på alle 3 konsertene og hadde god utsikt! Jack johnson - konserten var kjempebra, dette var en magisk opplevelse, som jeg aldri kommer til å glemme. Etter konsertene sto vi i en kanskje 2 timer lang kø for å få buss tilbake til hostellet. Men det er vel litt av sjarmen med fastival (?) Uansett: Det var en fantastisk opplevelse!

Grillmesterne Irena og Helge

Tidligere på dagen da vi hentet festivalpassene. Her: Irena, Grete og med med is inne på festivalområdet

Selveste Jack Johnson <3
Bueno Vista Social Club

TOWNSVILLE

På søndag dro vi tidlig fra Byron Bay. Jentene kjørte meg til flyplassen i Brisbane, deretter dro de videre nordover. Jeg dro med flyet på søndag ettermiddag opp til Maren i Townsville. Flyturen tok 2 timer. På flyplassen møtte Maren meg og så kjørte Amanda (hun Maren bor med) oss hjem. Amanda er fra Townsville og er 29 år, veldig koselig og gøyal dame!

Mandag 5. april dro Maren og jeg til Billabong - et "vill zoo" ca 15 min utenfor Townsville. Her så vi både kengeru, koala, wombat, possum, masse sjeldne fugler og ugler, struts, krokkodille, ding m.m. Vi betalte 25 dollar for å holde en koala og en wombat og ble da også fotografert. Disse papirbildene får dere se når jeg kommer hjem.







Tirsdagen var jeg med Maren på skolen. Flittige studenter som vi er, så jobbet vi med skole hele denne dagen. Men dette var den første og siste skoledagen denne uken. Onsdag, torsdag og fredag gikk med til soling og strandliv. Det var knallvær! Helt blå himmel og over 30 grader. I townsville går det desverre ikke ann å bade i havet pga. Stingers (giftige, bittesmå mateter), men det er heldivis laget små inngjerninger med nett rundt der det er trygt å bade. Vannet var så varmt at det ikke var avkjølene en gang!!



På fredagen dro vi på utflukt ti Magnetic Island, en liten øy som ligger em 20mins båttur utenfor Townsville. Øya var veldig sivilisisert med både asfaltveier, busser, skole, resturanter og butikker. Den var med andre ord godt bebodd. Vi tok buss opp til Horseshoe bay i nord hvor vi lå en liten stund på stranden. Vi ble litt skuffet fordi vi trodde vi skulle få oppleve øde, hvite sandstrender, men i stede var stranden turistifisert med masse vannaktiviteter. Men det var deilig å ligge på stranden der uansett. Deretter tok vi bussen til The Forts (egentlig ikke helt meningen at vi skulle gå av her). Her kom vi inn på en skogsløype som førte langt innover på øya. Vi gikk inn i skogen en stud før vi gikk lei og snudde. Men vi fikk med oss et nydelig Lookout Point. Deretter tok vi bussen videre til Picnik Bay, som lå på sørsiden av øya. Da vi annkom denne stranden hadde solen gått ned og det ble kjølig. Litt bomtur dette her, men vi hadde det ufattelig gøy der vi satt i skyggen! Tror aldri jeg har ledd så mye som på denne turen :-). etter turen dro vi å spiste på Cactus Jack, en mexikansk resturant. Her spsite vi verdens beste burger. Snill og god som Mare er, så spanderte hun middagen på meg som en bursdagsgave! Da vi kom hjem var kl allerede blitt 10 og vi var helt utslitte, så vi hoppet rett i seng.

På tur i skogen, lookout point.
Picnik Bay
Picnik Bay; nydelig himmel
Horseshoe Bay, tidligere på dagen

Søndag 11. april dro Maren, Amanda og jeg på utflukt til regnskogen Paluma utenforTownsville. Det var vel ca 1 times kjøretur. (Amanda har bil). Vi skulle ha en god gammeldags piknik her oppe og Amanda hadde vært oppe kvelden før, og hun hadde bakt gulrotkake og lagd sandwiches med ferskt brød, stekt kyllingklubber og mere til. Hun hadde til og med laget te og tatt med en champagne! Første stopp var toppen av fjellet hvor vi hadde morning tea og gulrotkake på et pledd. Her var det nydelig utsikt! (Selvfølgelig hadde hverken Maren eller jeg batteri på kameraet denne dagen, men Amanda filmet litt, og hun har brent en cd med filmene, som dere kan se når jeg kommer hjem).

Deretter gikk vi en tur inne i regnskogen, for så å dra ned til en liten creek hvor vi badet. Dette liknet på badekulpene ved øyungen! Og vannet var friskt og kladt! Dette var kjempedeilig og forfiskende. Etterpå hadde vi god lunsj med ferske smørbrød, kylling og champagne på et berg i solen. Her så vi også noen nydelige sommerfugler, bla en kjempevakker, stor og knallblå sommerfugl. Dette var en deilig tur i en fredlig og vakker regnskog (men ja; det var desverre mange andre som også hadde tatt turen dit på en søndags morgen). På kvelden samme dag, dro vi opp til toppen av Townsille, slik at jeg fikk sett byen by night.

Maren og Amanda på toppen av Townsville

Som dere sikkert skjønner så har jeg hatt en helt fantastisk mid - semester break og påskeferie! Takk til jentene for en herlig og uforglemmelig helgetur til Byron Bay, og takk til Maren og Amada for en fantastisk uke! Jeg savner Maren allerede, men heldigvis kommer hun på besøk til meg i Brisbane om en uke. Det blir koselig! Nå begynner skolen igjen med masse innleveringer og fremføringer. I slutten av april og mai har jeg 7 innleveringer jeg får karakter på, så nå er det bare å sette igang for min del. Ha en fin dag alle sammen, for min del er det natta. Håper alle der hjemme også har hatt en fin påske:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar