mandag 1. mars 2010

O-week og 1. skoledag


Først litt om skolen..

University of Queensland, St. Lucia campus er lokalisert sør i Brisbane. For å komme meg til skolen tar jeg buss og CityCat (katamaran som går på Brisbane river). Dette tar ca 20 min.
St. Lucia er en nydelig campus med masse vakre, gamle bygninger, masse grøntareal og parker. I tillegg er det 3 lakes på campus! Det er også helt enormt stort her. Det er over 80 ulike bygninger, postkontor, masse kafeer og resturanter, bookshops, treningssentere med svømmebasseng, masse playing fields, mm. Det er med andre ord veldig lett å gå seg vill.




Fagene jeg har meldt meg opp til er: POLS 1710 Introduction to Interanat Inequality & Development, ECON 1110 Australian Economic Institutions, ECON 1100 Political Economi & Camparative Systems, ECON 2540 Innovation & Entrepeneurship. Timene har jeg i alle mulige bygninger på campus, så det blir nok mye flying frem og tilbake etter hvert.

Jeg har en lacture (forelesning) og en tutorial (seminar) i hvert fag per uke. timeplanen min er ganske grei, men både lectures og tutorials går mye senere på dagen her, så jeg begynner 12, 14 eller 16 og slutter kl 18, 20 eller kl 14. Jeg har også fri hver fredag, som jeg er veldig fornøyd med. Foreløpig er det veldig lite pensum i fagene jeg har valgt, men det skal visst legges ut masse kompendier for salg som er viktige å lese.

O-week..

Forrige uke var det orientationweek på skolen. Dette var et opplegg for alle nye internasjonale studenter, som skulle gi oss litt viktig info om skolen. På første orienteringsmøte/velkomsthilsen (mandag 22. feb) var det 4000 nye internasjonale studenter fra alle mulige land. Alle landene ble ropt opp etter alfabetisk rekkefølge, slik at når ens hjemland ble ropt opp måtte man reise seg. Det var et flertall av studenter fra Asia, Indonesia, USA, Canada. Når det glald Eurapa var det en del studenter fra Frankrike, UK og Tyskland. Det var overraskende få studenter fra Norge, bare 20 av 4000. Det virker som om de fleste norske og også europeiske studentene går på QUT (Queensland University of Technology), der også de norske jentene jeg bor med går.

Etter møtet var det BBQ ute og her fikk man muligheten til å treffe masse nye internasjonale studenter. Jeg ble kjent med 2 jenter fra Tyskland, en norsk jente og flere fra Canada. Etter dette ordnet jeg med studentkort og fikk kjøpt billig student-busskort.

Onsdag 24. feb. var det Marked day på skolen, med masse stands og boder. Det var masse gratis ting og masse reklame og konkurranser. Man kunne også melde seg inn i masse societies. Jeg meldte meg inn i Economics og i norSK. Economics er et society for økonomistudenter, og jeg fikk et kort som gir meg masse rabatter på resturanter, butikker og utesteder. I tillegg arrangeres det lunsj og middag en gang i semesteret. norSK er en "klubb" for mest nordmenn i Brisbane, men også andre som vil være med, som arrangerer quizes og fester. De jeg 3 norske jentene jeg bor med meldte seg også inn i norSK.

1. skoledag..

Mandag 1. mars var første skoledag. Jeg hadde 1 lecture i POLS 1710 på 2 timer. Dette faget virket veldig spennende. Det var mye om fattige vs. rike land og hvorfor noen land har blitt utviklet, mens andre ikke og konsekvenser av dette. Siste timen så vi på en film fra slummen i India, det var veldig spennende.

I dag skal jeg på skolen igjen, men ikke før kl 16. Før skolen skal jeg møte en venn fra London som skal vise meg litt rundt på campus.

Ha en fin dag alle sammen :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar