fredag 11. juni 2010

Saa var det eksamensperiode...



Naa er eksamensperioden paa UQ i gang for fullt, og jeg kjenner det i baade kropp og sjel. Dagene gaar naa til aa sitte paa skolen aa lese til eksamene. Jeg har i alt 4 eksamener. Foerste eksamen har jeg den 17. juni, neste den 23. juni og de TO siste finner sted lørdag 26. juni. Eksamenstidene er veldig varierende og saere, har bla eksamen kl 2.30 pm, 11.30 am, og kl 8. Merkelige tider synes jeg, men det er ikke noe aa gjoere noe med. Naar det gjelder eksamensform, saa har jeg ulike eksamensform i alle fag. I det ene faget (politisk oekonomi) har jeg 80 multiple choice questions på 120 min! Spoer du meg er dette galskap. Jeg har akkurat 1,5 min per spoersmaal. Dette kommer til aa bli en utfordring ettersom vi hadde en multiple choice test tidligere med 30 spm, og de var veldig omfattende og spesifikke med 5 eller 6 svaralternativer, hvor det siste svaraltenativet typisk var: both a, b and d is correct. M.a.o. saa kan flere av alernativene vare riktige!! Saa denne eksamen ser jeg virkelig IKKE frem til. Jeg faar jo ikke vist hva jeg kan i faget, bare om jeg har forstaaelse og flaks, eller uflaks. Saa jeg faar bare krysse fingrene aa haape paa det beste! Heldigvis har jeg denne eksamen til slutt, slik at jeg faar mest tid til aa forberede meg til denne. Men jeg er ikke noen fan av multiple choice!

I de andre fagene har jeg en god mix mellom short answers og essays. Litt av hvert egentlig. Saa jeg faar bare staa paa og oeve det jeg kan. Jeg har jo hatt det saa ufattelig bra her nede, saa en maaned med blodhardt arbeid, kan jeg egentlig ikke klage paa. I tillegg til dette saa teller eksamene bare 30 %, 60 % eller 70 %. I det ene faget hvoe eksamen teller 30 % (inequality and development) har jeg allerede faatt nok marks til aa bestaa, saa det er jo godt aa vite. Da kan jeg konsentrere meg mer om de andre fagene i stede. For tiden sitter jeg paa et pc rom i engineering building, der er det koselig og lyst, og ikke saa mange mennesker. Alle andre, spesiellt alle asiaterne sitter paa hovedbibliotekene, saa der er det helt umulig aa faa en pc. Ellers er eksamensperioden paa mange maater helt motsatt her enn i Norge. Alle butikkene og kafeer stenger mye tidligere, til og med food courten stenger tidlig naa for tiden. Alle menneskene er ogsaa borte, skolen er helt tom selv om det er eksamensperiode.. Merkelig!

I dag er det loerdag, men det betyr ikke helg og kos av den grunn. Naar dette er sagt, hadde Grete og jeg den beste frokosten i Australias historie. Moren til Grete har sendt den stoerste pakken jeg noen gang har sett med KAVIAR, SURT SMAAGODT (de har nemmelig bare soett, syntetisk og ekkelt smaagodt her nede), BRUNOST, HALVSTEKTE RUNDSTYKKER, BERGENSK FISKESUPPE etc.. Saa vi stekte rundstykker, kokte egg og spiste kaviar og brunost. NAM! Jeg maa innromme at jeg savner norsk mat. Spesielt mammas pizza, knekkebroed og fiskekaker!

Etter den gode frokosten, skulle jeg vaske litt klaer, men det endte i at vaskemaskine hang seg opp. Typisk. Vi maa betale 3 dollar per vask, saa jeg puttet i 3 dollar og dyttet inn "lokket" med pengene. "lokket" kilte seg fast og kom ikke ut igjen, slik at vasken ikke startet.. Jeg ringte til agencyet vi leier av og forklarte situasjonen, og de sa at de skulle sende noen paa tirsdag, men dette maa taes med en klype salt! QPIS, agencyet vi leier av, er det mest uproffisjonelle selskapet i historien. Ingenting blir ordnet, med mindre vi trapper opp paa kontoret deres (noe vi faktisk maatte gjoere naar det var vannlekkasje paa badet etter aa ha ringt mange ganger, sendt 2 mailer uten aa faa svar!!!). Jeg haaper bare at jeg slipper aa betale noe for at de skal komme aa reparere vaskemaskinen, man kan aldri vite med dette selskapet.


Naa er kl 5 pm, og jeg skal snart hjem og spise taco med jentene i huset og noen andre venner fra Tyskland. Det blir koselig. Etter middag skal vi spille kort aa se paa James Bond, en skikkelig kosekveld m.a.o. Naa er det bare 19 dager til jeg kommer hjem, det skal bli saa utrolig koselig (er litt motloes naa i eksamensperioden), men ogsaa utrolig trist. Jeg gleder meg veldig til aa komme hjem, men ikke til aa reise fra Australia.



Ha en fantastisk loerdagskveld :-)



St. Lucia Campus med Great Court i midten
Et lite snitt av Great Court, kjempestor gressplen omringet av hovedbygningen paa alle kanter. Her spiser vi lunsj og slapper av naar solen skinner. Ganske fint og koseligigrunn!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar