tirsdag 18. mai 2010

17 Mai-feiring


Innlegg i BT fra feringen i Brisbane: http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Slik-feiret-de-%26laquo;down-under%26raquo;-1085841.html?xtor=AD-10

Selvfølgelig må 17. Mai feries selv om man er på andre siden av jorden! Det gikk rykter om at Brisbane har den største 17. mai feiringen utenfor Norge, og jeg tviler ikke. Feiringen var arrangers av organisasjonen Norsk, og dette var det 11. året feiringen fant sted i Brisbane. Det var over 500 oppmøtte nordmenn. Dagen startet med en deilig frokost i 65 Boundary st. Vi hadde laget eggerøre, kjøpt ferske rundstykker, nydelig skinke og masse frukt. Deretter møtte vi opp på QUT (Queensland University of Technology) som ligger midt i byen for å gå i tog. Det var enormt mange oppmøtte og det ble solgt norske flagg og sløyfer i de norske farger. Kl 11 gikk toget ledet av 4 korpsmedlemmer, en fane og ca 500 glade nordmenn. Toget gikk gjennom hjertet av Brisbane og vi hadde politieskorte hele veien. etter toget var det leker, taler og mannskor på QUT-området. Det var også salg av pølser og vafler etter norsk oppskrift. Opplegget varte helt til kl 16.

På kvelden var jeg og resten av de nosrke jentene i huset (Grete, Randi og Ingvild) invitert til noen norske venninner på kjøttkaker og is. En skikkelig norsk middag med andre ord. Vi dro bort ved 19 tiden og hygget oss med mat, drikke, sanger og taler. Etter middagen dro vi videre til Fridays, et utested som var leid av ANSA for annledningen. Det krydde selvfølgelig av kjente og kjære nordmenn her, men det var også andre som hadde funnet sted til 17. mai feiringen vår. Det ble en velykket kveld for alle og en hver. Selv om jeg var på andre siden av jorden, følte jeg at jeg fikk en skikkelig 17. mai feiring. Det eneste minuset var at de ikke solgte pinne is, så jeg fikk ikke spist like mye is som jeg pleier på denne dagen.

Håper alle der hjemme også hadde en helt fantastisk 17. mai :-)


17. Mai frokost. fv.: Grete, helge, Ingvild og Kristin
Vi lagde en fane som vi tok med oss i toget.
Hurra!
Ja, det var en LANGT tog. Legg merke til damen i midten av bildet i bunad!
En god jentegjeng feirer 17. mai down under.
Bak f.v.: Linn, Karianne, Julie, Helene, Betsy, Lillian, Ingvild.
Forran f.v.: Randi, meg, Grete og Silje

Irene og jeg koser oss med både pølse og vaffel

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar